Laatste dagen Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sylvia Nijhoff - WaarBenJij.nu Laatste dagen Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sylvia Nijhoff - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Rio

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

26 November 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

Inmiddels al mn eerste nacht in Sao Paulo doorgebracht. Ik vond het wat rot om uit Rio weg te gaan na zo'n heerlijke week daar. De sfeer was zo ontspannen en er is zoveel te doen. Verder is er prachtige natuur midden in, en rondom de stad, wat de stad uniek maakt. Het is rondom de met jungle bedekte bergen gebouwd die een prachtig en onwerkelijk mooi uitzicht over de stad geven. De laatste dagen ben ik naar het strand geweest, uitgeweest met Lucas en vrienden van hem bij 'lapa', een gebied met veel verschillende barretjes met verschillende soorten muziek: reggae, Brazilian Funk (bekijk vd grap een vd verschrikkelijke clibs van 'ubside down'), samba etc. Verder waren er mensen op straat aan het dansen, soort Afrikaanse dans, wat erg leuk was te zien. Id weekenden is het een stuk drukker vertelden ze en is het vol mensen met alle verschillende achtergronden. Normaal wordt er vrij veel gediscrimeneerd (homo's, mensen uit de Favelas: de armeren die in een soort sloppenwijken in de bergen wonen, mensen met een wat donkerder huidskleur, etc) maar daar komen mensen met alle verschillende achtergronden en wordt iedereen geaccepteerd volgens de inside information die ik kreeg. Het was leuk met ze te praten, wat locale drankjes te drinken en de sfeer te proeven. Verder heb ik de laatste dagen nog wat touristische bezienswaardigheden bezocht samen met het Australische meisje, de lange met tegeltjes gekleurde trap met symbolische betekenis als respect voor de favelas (de maker, een man uit Chili heeft op deze trap zelfmoord gepleegd). Erg indrukwekkend mooi (ondanks de vele touristen) en tegeltjes uit alle landen.in verwerkt. Verder hebben we het grote Christusbeeld, turende over de stad op de hoogste berg daar, bezocht. Indrukwekkend om te zien (en ook hoe ze het voor elkaar gekregen hebben zon inmens beeld, op een berg dat zo hoog is dat t de wolken rijkt, te krijgen!! Erg veel mensen daar natuurlijk, maar we waren blij met redelijk helder weer, aangezien de dag ervoor het beeld in de wolken zat. Ook later, toen we weggingen, was alleen het bovenste topje vd berg met wolken bedekt. We wilden hikend teruggaan omdat de berg met prachtige jungle is bedekt. onderweg n grote nieuwschierige aap, heel veel groen, soms half id wolken, en rotsen met naar beneden druppeld of stromend water (vanuit condens door die wolken waarsch?) erg mooi. Het zou 40 min naar beneden moeten duren, maar na een uur waren we amper gedaald. Ik begon me zorgen over mn vlucht te maken die ik moest halen. We kwamen een vriendelijk meisje tegen die vertelde architect te zijn en een dag vrij was, dus ontspannen wandeling aan het maken was. Ze vertelde dat de man die ons de weg gewezenhad, verkeerd zat, omdat we ipv richting stad, juist de jungle verder in waren gelopen. Ze was zo vriendelijk om aan te bieden ons een lift met haar auto te geven, die 20 min. Lopen was. Erg aardig meisje, ze bood aan nog even een ander uitzichtpunt te bekijken, een oud helikopterplatform. Het uitzicht was, zover mogelijk, nog mooier dan vanaf het Christusbeeld. Ze zette ons daarna bij de bus af en na een grote lunch pakte ik mn spullen, nam afscheid, en ging op weg naar de luchthaven op weg naar Sao Paulo. Ik vond het naar om weg te gaan omdat ik merkte de stad steeds meer te zijn gaan waarderen, ook door de vele inside information en fijne sfeer. De vlucht duurde amper een uur, en na een lange (en dure) taxirit (Sao Paulo is inmens groot, het heeft ong. 18.000.000 inwoners en is ongeveer 5 x a 6 x zo groot als Rio de Janeiro, die al groot is). Mijn hostel is en een leuke buurt (die ik nog niet gezien heb), Vila Madalena, een alternatieve, creatieve, bohimien achtige buurt. Een kennisje woont er vlakbij en vanavond ga ik bij haar eten (een traditioneel gerecht uit haar oorspronkelijke woonplaats in noord Brazillie). Ook.ga ik Gabriel, die ik uit Bolivia ken en nu onderweg naar SP is en een andere Gabriel ontmoeten. Morgen is er een voetbalfinale waarvan Gabriel van een van de twee clubs grote aanhanger is (Palmeiras). Ze kunnen morgen voor het eerst in 22 jaar kampioen worden, dus we gaan naar een scherm buiten het stadion (tickets waren blijkbaar al binnen enkele minuten uitverkocht) kijken. Dat belooft gezien de Braziliaanse voetbalpassie een spectakel te worden!! Nou, veel liefs!!

  • 27 November 2016 - 09:00

    Imke:

    Hoi Syl,

    Erg leuk om te lezen wat je allemaal beleefd hebt weer! :) Klinkt als een bijzondere en bruisende stad waar veel te beleven valt! Was het een beetje te doen om Engels met ze te communiceren of spraken ze vooral Portugees?
    Hopelijk gaat Sao Poalo ook je hart stelen!

    Geniet van je avontuur!

    Dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 December 2016

Laatste dagen

11 December 2016

La Ciudad Perdida

07 December 2016

Barranquilla, Santa Marta

04 December 2016

Bye Cartagena, hello Barranquilla

01 December 2016

Aankomst Cartagena/Colombia
Sylvia

naar Zuid Amerika

Actief sinds 16 Nov. 2016
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 6476

Voorgaande reizen:

16 November 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: