Bye Cartagena, hello Barranquilla - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Sylvia Nijhoff - WaarBenJij.nu Bye Cartagena, hello Barranquilla - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Sylvia Nijhoff - WaarBenJij.nu

Bye Cartagena, hello Barranquilla

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

04 December 2016 | Colombia, Cartagena

Hallo!!

Inmiddels ben ik in Barranquilla aangekomen en heb mijn eerste nacht hier doorgebracht.
De laatste dagen in Cartagena ben ik met Thomas, de Nederlandse jongen rondgelopen door het centrum, naar een strand tegen het 'nieuwe centrum' aan en veel in de hangmat in de binnentuin van het hostel doorgebracht. Omdat het zo warm is (en omdat het heerlijk is te luieren), had ik ontspannen dagen zonder veel meer activiteiten. De laatste dagen ontmoette ik een man in het hostel van rond de 70 jaar, die op zijn motor door Zuid Amerika aan het rondreizen was. Het was interessant te luisteren wat hij beleefd had, en hoe hij ook plezier haalde uit de moeilijkheden (bijv zijn motor die stuk raakte en de vele moeilijkheden die hij tegenkwam om het over de grens van landen te krijgen). Hij gebruikte zijn dagen in het hostel om dit soort zaken te regelen en vertrok daarna naar Cuba en Mexico. De laatste dag wilde ik graag naar een prachtig bountystrand met helderblauw water wat een paar uur met de bus zou zijn. Ik vroeg advies aan de mensen.van het hostel hoe er te komen en ze vertelden met een van de kleine grappige kitscherige busjes naar het centrum naar een plein te gaan, en ik vanaf daar een andere bus kon nemen. Ik stapte een van de krappe, vol met tierlantijntjes ingerichte en bloedhete busjes in en vroeg ze bij het plein te stoppen waar de bussen richting 'playa blanca' zouden vertrekken. De hele bus probeerde me over te halen naar een ander, dichterbij gelegen strand te gaan. Ik bleef volhouden naar Playa Blanca te willen, en toen hij zei me bij dat plein af te zetten en me uiteindelijk de bus uitwerkte, wees hij naar een bus naar het strand dat zij aanraadden 'Bocagrande' en reed weg. Uiteindelijk ben ik dus uiteindelijk maar naar dat strand gegaan, omdat ik met het chaotische verkeer etc geen andere optie zag (en het te warm was veel verdere moeite te doen). Bocagrande was tegen het moderne centrum aangebouwd, dus veel hoge moderne flats, heel anders dan het oude centrum. Palmen gaven toch een wat natuurlijk aanzicht. Ik ging bij een van de verse vistentjes zitten voor lunch en vroeg de kaart. De eigenaar zei 'momento' en kwam met een grote plank vol rauwe vis aanzetten, lachend: 'eso es mi carta'. Grappig, maar het zag er allesbehalve verleidelijk uit, dus ik nam tot zijn verbazing kokosreist, geplette gebakken banaan met zout en salade. Heerlijk vers smaakte het, en het was heerlijk om het op het strand, onder palmen met uitzicht op zee te eten. Na een praatje met de aardige eigenaar gemaakr te hebben, liep ik verder (alle opdringerige masseuses en kooplieden afschuddend) voor een plekje. Zwemmen ging niet omdat ik mijn spullen niet alleen wilde laten, maar het was heerlijk. De terugweg liep er een jongen mee die ik met wat moeite had afgeschud en na weer in de hangmat te hebben rondgehangen (letterlijk), slapen, en de volgende ochtend na een heerlijk ontbijt met Colombiaanse koffie (al was het goedkope oploskoffie), mango, papaja, brood, etc de reis naar Barranquilla voorbereid. Ik was, gezien eerdere chaotische ervaringen met taxies en busjes benieuwd hoe ik daar terecht zou komen met mijn zware bagage, maar het was veel makkelijker dan verwacht. Iemand van het hostel belde een busje die me naar een verzamelplek van busjes bracht en vanaf daar vertrok ik naar Barranquilla. Ik was moe, maar deed moeite wakker te blijven om van het adwmbenemende uitzicht te genieten. Eerst reden we langs de kust, maar gaandeweg gingen we iets meer het binnenland in, waardoor het landschap afwisselde met jungle, weilanden met rieten of stenen hutjes/ huisjes, rondscharrelende koeien en hier en daar een ezel aan een lijntje, en vlakke moerasgebieden met palmen, water met op de achtergrond uitzicht op zee. Hoewel ik niet van vergelijken houd, aangezien het de ervaring van huidige moment wat tenietdoet, wat zonde is met zo'n prachtig landschap, deed het me erg aan het noorden van Bolivia, 'Beni', denken. Echt prachtig en ik voelde me erg gelukkig en vrij hier doorheen naar een bestemming te gaan waarvan ik nog geen idee had. Ik kwam vanaf het busstation met de taxi (door alweer grote waterplassen ivm heftige regenbui), in mijn geboekte hostel aan. Het was er erg druk met veel jongeren uit alle windstreken, ook ivm een muziekfestival dat die avond vlakbij zou plaatsvinden (met beroemde Zuid Amerikaanse bands). Ondanks dat ik op mijn budget wilde letten, besloot ik met ze mee te gaan, omdat het me een typisch culturele ervaring leek. Na een paar Aquardientes in het hostel en leuke diepzinnige gesprekken, gingen we richting het terrein in de hoop voor goedkopere tickets. Veel waren buiten het terrein aan het dansen (goedkope optie natuurlijk;)) en wij bemachtigden iets goedlopere tickets. Er was een, hier erg beroemde, reggae band aan het spelen en het was een heerlijke sfeer. In de open lucht waar het nog steeds warm was, tussen palmen, mensen aan het dansen (leken bijna alleen locals/ Zuid Amerikanen, wat ik leuk vond voor een meer 'inside ervaring'). Iedereen was dolenthousiast dat ze hun beroemde band zagen spelen (wat als buitenstaander, wanneer je de band niet kent, grappig was te zien), het was ook een goede band vond ik. We stonden echter op een tweederangsplaats achter hekken (later niet meer toen de beveiliging weg was), maar alsnog leuke ervaring. Na deze band gingen velen teleurgesteld weg omdat de zanger van een andere beroemde band ziek was, dus deze was afgelast. Ik genoot echter van een, blijkbaar minder bekende maar niet minder slecht, ander bandje en daarna gingen wij ook (een Engelse jongen die net was aangekomen was nogal moe). Leuk geweest te zijn! Vandaag ga ik even de stad verder verkennen (die wat moderner overkomt in de buurt waar ik nu ben).

Veel liefs


  • 05 December 2016 - 20:20

    Anke:

    Hai Syl! Mooi verhaal weer! En fantastisch ook echt die man van 70 op zijn motor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Cartagena

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 December 2016

Laatste dagen

11 December 2016

La Ciudad Perdida

07 December 2016

Barranquilla, Santa Marta

04 December 2016

Bye Cartagena, hello Barranquilla

01 December 2016

Aankomst Cartagena/Colombia
Sylvia

naar Zuid Amerika

Actief sinds 16 Nov. 2016
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 6470

Voorgaande reizen:

16 November 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: