Barranquilla, Santa Marta - Reisverslag uit Barranquilla, Colombia van Sylvia Nijhoff - WaarBenJij.nu Barranquilla, Santa Marta - Reisverslag uit Barranquilla, Colombia van Sylvia Nijhoff - WaarBenJij.nu

Barranquilla, Santa Marta

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

07 December 2016 | Colombia, Barranquilla

Hallo!

De dag na het concert wilde ik Barranquilla verkennen. Ik had gehoord dat het uitzicht op de rivier die in de stad in zee stroomt mooi en bijzonder zou moeten zijn, maar dat het een wat gevaarlijke plek was, dus ik besloot daar als overduidelijke Gringa in mn eentje niet naartoe te gaan. Ik vroeg de hostelbaas (een Italiaan die daar een hostel met zijn Colombiaanse vriendin was begonnen) of er een historisch centrum was, aangezien de buurt rondom het hostel vrij modern was. Hij zei dat dat er was, hoewel niet op loopafstand. Ik besloot dus met taxi te gaan. Daar aangekomen de gebruikelijke drukte, vele winkels met keiharde reggaetonmuziek en soort van dj die tegelijk de kortingen opdreunt, veel kledingwinkels met voor de dames uitdagende jurkjes, topjes en strakke broeken/ leggings. Verder veel kraampjes met fruit, gefrituurde snacks en allerlei spulletjes, vooral veel kerstspullen (wat vreemd op me overkomt in deze hitte, vooral het zien van verlichtte palmbomen vond ik erg grappig). De taxichauffeur vertelde dat het zo druk is ivm kleding dat ze voor de feestdagen kopen. Ik vond het leuk tussen de drukte rond te kijken naar alle lokale producten en (kitscherige) spulletjes, maar raakte op een gegeven moment wat overprikkeld, ook door de vele aanspraak van oa mensen die spullen wilden verkopen. Ik ging een andere straat in en kwam op een plein met een geel en wit gekleurde, tipisch kolloniale kerk. Mooi te zien. Op een gegeven moment kwam ik in een buurt waarvan ik voelde dat ik er snel weg moest, wat achteraf klopte, want een man volgde me, waardoor ik besloot snel een taxi terug te nemen. Ik merkte dat hoewel normaal het historisch centrum vaak juist een meer touristisch deel is, het in dit geval juist een wat armer deel was, waardoor het goed was dat ik er niet te lang was gebleven. Die avond kookte ik spaghetti met fruit en salade (in de supermarkten volop keuze van verschillende soorten fruit) en deelde de tafel met een groepje Franse en Engelse jongens. Erg aardig/ grappig (er bleek een soort vriendschappelijke strijd te zijn tussen welke stad is beter: Parijs of Londen, ze zochten zelfs fotos van meisjes uit beide steden, welke knapper waren), eerst veel lol mee gehad, en later met een twee van hen nogal diepe gesprekken gehad over van alles tot na middernacht, erg gezellig. De dag erna verliet ik het hostel op weg naar Santa Marta. Prachtig uitzicht weer: moeras, zee, jungle, grote kaktussen, van alles passeerde de revue. Het eind van de rit werd het vlakke landschap ingeruild voor berglandschap, begroeid met lage bosjes en kaktussen. Ik genoot volop, hoewel het meisje naast me had overgegeven en ik om haar zich niet ongemakkelijk te laten voelen en wat te ondersteunen, niet langs haar heen een andere plek wilde zoeken. In Santa Marta bracht een vriendelijke en praatgraage taxichauffeur me naar het hostel, in het historische centrum van de stad. Ik merkte meteen de fijne, ontspannen sfeer in de buurt. Het hostel bleek, zoals de anderen, een oud kolloniaals gebouw, erg kleurrijk en leuk ingericht. Ik ontmoette er mijn kamergenoten en maakte met een medewerker uit het hostel een avondwandeling door de stad. Langs de met palmen begroeide haven met strandje en door wat met overdadig met gekleurde kerstverlichting versierde parkjes. De volgende dag (vandaag) wandelde ik na een heeeerlijk ontbijt (pannekoeken met fruit) door de stad bij daglicht. Een heerlijke stad. Zoals de anderen kleine kolloniale straten met gekleurde huisjes (een van de Franse jongens in het vorige hostel maakte zich daar druk over, waarom dat niet in Parijs mogelijk is bij niet monumentale gebouwen en waarom alleen depressieve kleuren zijn toegestaan. Heeft er een punt mee. toen ik dat besprak met een taxichauffeur moest hij keihard lachen waarom mensen zich druk maken en niet gewoon hun huis in een.kleur schilderen wat ze willen). De haven is prachtig en het water heerlijk warm. S avonds kwam ik in het met kerstverlichting verlichtte park heel toevallig een jongen en meisje uit mn vorige hostel in Barranquilla tegen. Hij woont hier en zij komt uit Duitsland maar liep stage in Santa Marta (hebben een relatie). Gezellig mee gepraat en wat tips en info gekregen, wat ik fijn, interessant en leuk vind van mensen die hier wonen. Ik heb bv ontdekt dat mijn hostel in een oud prostitueestraat gelokaliseerd is, waar nu vooral hostels en hotelletjes zijn. Ook vertelde hij dat het avondbriesje dat er nu is (heerlijk verfrissend, aangezien het ook s avonds nog vrij warm is) alleen in december is, en er daarom een typische 'decembersfeer' is nu, volgens hem. Er is heel veel te doen en te zien rondom Santa Marta (dessert, Jungle, prachtige stranden), dus ik wil hier voorlopig blijven. Ik ga morgen de 'lost city trek' in een nationaal park lopen. Het is een trektocht van 4 dagen, door jungle, waarbij we een soort oude Inka nederzetting gaan bezoeken (met wat gidsen die de groep leiden). Heel interessant en fijn de natuur in te gaan na alle steden waar ik in verbleef. Het moet zwaar, maar mooi zijn, dus ik ben benieuwd.

Veel liefs!!

  • 07 December 2016 - 09:14

    Anke:

    WoW veel plezier en succes in de jungle Sylvia!! Dat belooft een onvergetelijk mooie ervaring te worden!! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Barranquilla

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 December 2016

Laatste dagen

11 December 2016

La Ciudad Perdida

07 December 2016

Barranquilla, Santa Marta

04 December 2016

Bye Cartagena, hello Barranquilla

01 December 2016

Aankomst Cartagena/Colombia
Sylvia

naar Zuid Amerika

Actief sinds 16 Nov. 2016
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 6454

Voorgaande reizen:

16 November 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: