Verkenning Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sylvia Nijhoff - WaarBenJij.nu Verkenning Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sylvia Nijhoff - WaarBenJij.nu

Verkenning Rio

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

22 November 2016 | Brazilië, Rio de Janeiro

De eerste dagen van verkenning van Rio zijn voorbij. Het is zo'n heerlijke en veelzijdige stad. Je hebt er alles, Jungle, prachtige stranden, rotsen, zeer rijk deel, zeer arm deel, heerlijk eten (vooral veel 'weeg' buffets waar je per gram betaald met allerlei Braziliaanse lekkernijen en ook erg gezond. Ik trek veel op met een paar meisjes uit Melbourne en uit Los Angelas. Ik heb met het Australische meisje een (zeer touristische maar wel qua tijd praktische) bustour gedaan. Veel van de veelzijdigheid vd stad gezien. Veel vd Portugese stijl is te zien.id oudere gebouwen en ook veel moderne gebouwen. We hebben verder die dag een heel leuke creatieve markt bezocht in Ipanema (wat ook bekend staat om creativiteit en openmindedheid wat blijkt uit de veelzijdigheid van.mensen.die er rondlopen. De gayscene is daar ook voor Zuid Amerikaanse begrippen wat explicieter. Erg mooie schilderijen op de markt gezien! We ontmoetten er een tourgide wonende in een vd favelas. Hij sprak vol passie over een favelatour die hij begeleidt waarbij hij de mooie kant van.de favelas wil laten zien als tegenhanger op alle negativiteit die in.de media naar voren.komt. de dag daarna besloten we nadat we een zeer mooie jungle vlakbij hadden bezocht met heerlijk verfrissende watervallen (waar we een duik namen), aan de tour deel te nemen. We waren met zn drieen, een mooi aantal om niet storend te zijn daar volgens 'jungleboy' zoals hij zichzelf noemt (aangezien hij uit Amazone komt). Hij legde dingen uit, zoals hoe moeilijk verbetering is ivm het tekort aan investeringen vanuit de regering. Er is bv per persoon maar een bep aantal liter water.beschikbaar per week waar ze alles mee moeten doen en zeer weinig ruimte en bouwkennis waardoor alles bijna boven elkaar gebouwd wordt. Elke meter wordt benut. We gingen met krossende motors (achterop) via de smalle straten naar boven. Vanaf daar liepen we langs een soort project waar jongeren worden.ontwikkeld en ze met een.judoles bezig waren. Heel leuk te zien. Verder liepen.we uit de favela een stukje bos door naar de piek van.de berg om vanuit daar over heel Rio uit te kijken en de zondsondergang te zien. Ik kon het haast niet tot me laten doordringen zo prachtig als het was!! Je zag aan de ene kant vd berg het erg rijke deel waar id jaren 50 voral veel beroemdheden woonden, ook uit Amerika. Aan de andere kant een favela waar mensen elke dag zon 400 treden naar beneden.lopen om de zware banen id stad te doen en.amper kunnen rondkomen in zware omstandigheden met regelmatig schietpartijen tussen hen en politie. De kinderen komen soms naar de piek.om van een afstand de plek te zien waar ze zelf nooit zullen komen. De gids was zelf erg ambitieus om de situatie te verbeteren met mooie projecten wat erg inspirerend was om te zien. Hij vertelde over een straatfeest voor die avond met mensen uit alle delen vd stad met samba, Brazilian Funk etc. We spraken af met hem daar naartoe te gaan en zijn vriendje. Het was fantastisch om de sfeer te ervaren van de locals en de verschillende bandjes, barbeques en waar de straten en barretjes vol uitbundig dansende, vriendelijke en open mensen waren. Erg bijzonder te ervaren. Hoewel wat jongens wart expliciet over hun interesse waren, waren ze niet opdringerig wanneer ze duidelijk merkten dat er geen respons was, over het algemeen zijn mensen respectvol en erg vriendelijk, open. Vandaag lekker naar het strand geweest, aangezien.het lekker zonnig was, zoals de dagen ervoor tot nu toe. Vanavond of morgenavond ga ik waarsch. Met n vriend onmoet in.Bolivia afspreken, Lucas. Erg leuk weer te ontmoeten!

Veel liefs

• 23 November 2016 - 08:16

Imke:

Hoi lieverd, zo te horen heb je het goed naar je zin daar! :) Had dat eigenlijk ook niet anders verwacht! Wat is eigenlijk een favela? Een soort achterstandswijk? Super gaaf dat je naar dat feest bent geweest! Blijf genieten en groetjes aan Lucas!

• 23 November 2016 - 17:29

Mama:

Lieve Sylvia

Fijn, dat je het zo naar je zin hebt en leuke meiden hebt ontmoet om samen mee op pad te gaan!
    Wat een prachtige foto's heb je gemaakt.....Genieten jo
    Heeeeeeeeeeeel veel liefs en xxxx
    Van papa en mama

• 23 November 2016 - 23:33

Anke:

Wow Sylvia wat klinkt het allemaal gaaf!! Echt super stoer, en wat een mooie ervaringen nu al! Die foto's van die zonsondergang zeg… ongelooflijk mooi!!!

• 24 November 2016 - 10:13

Michaël:

Sylviaaaaaa :-)

Die drie apen zijn écht te gek :-) hier is stress en koud, dus geniet er maar van! ;-)
    Veel liefs,

m.a.s.

• 26 November 2016 - 22:21

Sylvia Nijhoff:

Ja het was idd heerlijk in Rio, moet ff acclimatiseren nu in Sao Paulo, erg groot en hectisch en was wat verdwaald vandaag. Heb wel een super leuk meisje uit Brazillie als kamergenote (ze spreekt in Portugees en ik in Engels), is erg bezig met Budisme, sjamanisme etc. Een favela is idd een sloppenwijk tegen de bergen op gebouwd! Ja er waren veel van die kleine aapjes bij het hostel, superschattig maar hoorde dat ze nogal konden bijten haha. Veel liefs!

• 01 December 2016 - 11:55

Valerie:

Pff lijkt me best wel heftig om over dat contrast van die kanten van de favelas te horen. Het leven van die arme mensen die wonen tussen al het geweld... Ik kan me er niets bij voorstelleb. Lijkt me heel indrukwekkend om te zien.